Op deze pagina geven we antwoord op veel gestelde vragen over eetstoornissen.

1. Bepaalt de mate van ondergewicht de ernst van de eetstoornis?

Nee, absoluut niet. Een eetstoornis is een mentale ziekte die soms gepaard gaat met symptomen die zichtbaar zijn aan de buitenkant. Je kunt enorm ziek zijn maar het niet zodanig zien aan de buitenkant. Je hebt ondergewicht als je onder je setpoint gewicht zit. Bmi zegt daarover niet zo heel veel! Als het perfecte gewicht voor jou lichaam 75 kilo is ( een gewicht waarop alles in je lichaam goed functioneert) en je weegt er 66, en om dat gewicht te behouden moet je lijnen, enorm sporten, compenseren of wat dan ook? Dan heb je ondergewicht, terwijl de bmi schaal dat misschien nog als “gezond” bestempeld!

2. Ik eet nog wel, maar heb steeds gedachten over eten. Is dit dan een probleem?

Eten hoort bij het leven. Je kunt het niet vermijden. Als de gedachten rondom eten je storen, je vrijheid in voedingskeuzes beperken en je hier last van hebt, dan mag je hier hulp voor vragen!

3. Ik mag eten maar ik mag alleen eten als ik ook voldoende beweeg… heb ik dan een probleem?

Eten heb je altijd nodig, ook als je in volledige rust zou zijn! Eten zou geen manier moeten zijn om te straffen of belonen! Als jij gebukt gaat onder deze gedachtenstroom dan mag je hiervoor hulp vragen en ontvangen!

4. In mijn omgeving maken mensen zich zorgen om de snelheid van mijn gewichtsverlies. Ik vind het wel meevallen! Naar wie kan ik het beste luisteren?

Snel gewicht verliezen is altijd heel gevaarlijk. Je verliest daarmee niet alleen vetmassa maar ook spiermassa. Met name het laatste is gevaarlijk. Als jij het vind meevallen, zou het het afvallen dan kunnen stoppen? Is het antwoord ja, dan heb je er misschien nog controle op. Is je antwoord nee, wil je niet stoppen met afvallen en is het een levensdoel op zich geworden; dan vraag hulp! Hoe sneller je start met werken aan je relatie met voeding en beweging, hoe effectiever en korter te behandeling word!

5. Soms, als ik iets te veel gegeten heb, dan braak ik het eruit, maar ik doe dat niet altijd. Is dit een symptoom van een eetstoornis?

Braken is een manier van compenseren. Mensen die een gezonde relatie met voeding hebben zullen geen wens hebben om te compenseren. Compenseren omdat je te veel gegeten hebt is een symptoom van een eetstoornis. Het is tevens ook een gevaarlijk symptoom! Door braken beschadig je maag, slokdarm en tanden maar ook gaan je bloedwaarden enorm schommelen en heeft dit invloed op de rest van je lichaam. Mijn advies zou zijn om direct hulp te zoeken.

6. Ik heb periodes van restricties maar ook periodes dat ik juist heel veel eet… is dit een eetprobleem?

Heb je zelf het gevoel dat je over deze periodes geen controle hebt? Restrictie is altijd een vorm van een verstoorde relatie met eten. Natuurlijk mag iemand de wens hebben om op een bepaalde manier te eten, maar vaak is restrictie op een hele voedingsgroep of met een bepaalde gedachten! Maak een afspraak om die restrictie eens onder de loep te nemen en om te inventariseren of wij je hiermee zouden kunnen helpen!

7. Ik heb soms het gevoel dat ik tijdens het eten niet meer kan stoppen met eten, dat ik de controle verlies. Maar ik heb geen ondergewicht of overgewicht. Is het dan een probleem?

Het kan zijn dat je voorafgaand aan deze episode bewust of onbewust te weinig hebt gegeten. Als je dit vaker hebt dan is dat een reden om eens samen met diëtiste te kijken of je voeding gedurende de rest van de dag/week volwaardig is. Eet je bewust te weinig en overkomt je een periode van over-eten dan is er misschien toch sprake van een eetprobleem en mag je dit onderzoeken! Iedereen verdient een gezonde relatie met voeding!

8. Ik eet voldoende op een dag maar heb wel regels rondom welke tijden ik mag eten. Dit beperkt me soms wel. Is er dan sprake van een eetstoornis?

Wat zou er gebeuren als je zou stoeien met die tijden? Ervaar je dan veel stress? Spanning? Dan is dit een symptoom van een verstoorde relatie met eten. Ook mag je je de vraag stellen waarom die tijden belangrijk zijn? Is het om calorien te sparen voor later op de dag? Een andere reden? We staan altijd open om hierover in gesprek te gaan met je.

9. Ik vergelijk mijn eten altijd met anderen en heb als stelregel dat ik minder moet eten dan de ander, ook als ik dan eigenlijk nog niet voldoende heb gehad. Hoe ga ik hiermee om?

Besef je vooral dat ieder lichaam anders is. Je weet bijvoorbeeld niet hoe actief iemand anders is geweest die dag? Wat diegene een uur eerder heeft gegeten of dat de ander het eten misschien niet zo lekker vind. Focus je op je eigen bord, jouw lichaam is het enige lichaam waar jij voor moet zorgen! Heeft de ander over een uurtje honger ? Dan zal diegene daar waarschijnlijk naar luisteren. Als je een eetprobleem hebt heb je ook een hyperfocus op eten, dat betekend dat een extra voelspriet hebt voor wanneer anderen eten, wat anderen eten, Hoelaat anderen eten! Focus op jezelf, voed jezelf en werk aan een gezonde relatie rondom voeding voor jezelf en voor je toekomst!

10. Ik ben het afgelopen jaar veel afgevallen, eet nu heel weinig maar voel me trots dat mij dit lukt en anderen niet! Moet ik hiermee aan de slag?

Is het afvallen op een gezonde manier gebeurd? Beperkt het je leven? Kun je nog eens lekker gaan uiteten? Ervaar je spanning als je een dagje anders moet eten? Als je antwoorden hierop “ja” zijn, dan mag je hiermee aan de slag. 

Staat jouw vraag niet tussen de veel gestelde vragen over eetstoornissen? Neem dan gerust contact op!